Jus Markisa

Lately ni, asyik kene minum jus markisa. Omputih kata nama dia passion fruit. sape yang penah makan buah ni or minum jus markisa ni taula rasa camne..masam xleh nak bayang..lagi2 yang hijau cantik je buah tu..mmg terbaikla masam..org preggy sesuai la kot masam tahap -100 ni agaknye. Walaupun masam..tp banyak khasiat buah ni..buah tu kalo da masak mmg rupa haramla..senang kata x cantik kulit buah tu berkedut-kedut..if berkulit hijau..cantikla kulit buah tu.

Before share pasal info buat ni..after aku sendiri minum jus ni.. nak membuang memang xde masalah kot..kalo org yang nak berdiet lepas minum jus ni...kompem xmo makan benda lain da...sbb tekak da rasa masam semacam aje...

Lepas teropong ka tenet jumpa  beberapa manfaat buah markisa untuk kesihatan untuk dikongsi bersama.

1. Sumber vitamin C .
Buah markisa merupakan salah satu buah dengan kandungan vitamin C yang sangat baik. Mengkonsumsi buah markisa telah memenuhi sekitar 50% dari keperluan vitamin C harian anda.

2. Sumber antioksidan .
Buah markisa merupakan buah dengan tinggi kandunganantioksidan yang cukup ampuh melawan berbagai macam penyakit seperti kanser dan peradangan.

3. Menjaga kesehatan pencernaan.
Buah markisa bermanfaat untuk mengatasi berbagai macam masalah pencernaan seperti sembelit. Buah ini juga merupakan ubat yang sangat baik untuk pengubatan hyperacidity, lambung dan ulkus duodenum.

4. Kaya akan Beta karoten.
Kandungan betkaroten dalam buah markisa dapat mendorong perkembangan tulang dan gigi, perbaikan jaringan tubuh, mengurangi risiko arthritis, penyakit Parkinson dan depresi.

5. Kaya akan kandungan zat besi.
Markisa merupakan salah satu makanan yang mengandung zat besi cukup tinggi. Dalam 1 cawan buah markisa mengandung sekitar 4 mg zat besi.

6. Mengandung folat.
Buah markisa diketahui merupakan salah satu dari makanan yang mengandung asam folat cukup baik, asam folat berfungsi untuknmenjaga kesehatan mental dan otak, serta dapat mencegah terjadinya cacat pada bayi selama masa kehamilan sang ibu. Selain itu, asam folat juga dapat menurunkan kadar kolesterol dan meningkatkan sirkulasi.

7. Membantu menstabilkan berat badan.
Buah markisa dapat membantu dalam menurunkan berat badan karena mengandung rendah kalori, sodium dan lemak. Walaupun rendah kalori dan juga lemak Buah markisa juga kaya akan karbohidrat dan gula alami yang dapat secara cepat meningkatkan stamina anda.

8. Mengandung tinggi serat.
Buah markisa sumber serat yang sangat baik. Dalam 100 g buah amrkisa mengandung 10,4 g atau 27 % serat . Serat sangat diperlukan untuk diet dan membantu menurunkan kolesterol dalam darah. Selain itu serat dalam buah markisa juga dapat membantu melindungi selaput lendir usus dengan cara mengurangi paparan zat-zat beracun di dalam usus besar serta mengikat bahan kimia yang merupakan penyebab terjadinya kanser di usus besar.

9. Mengandung tinggi kalium.
Buah markisa sangat kaya akan kalium . Dalam 100 g buah markisa mengandung sekitar 348 mg kalium. Kalium merupakan komponen yang sangat penting untuk membantu mengatur detak jantung dan kestabilan tekanan darah.

8. Sumber tenaga
Bagi anda yang mengalami keletihan akibat aktiviti yang terlalu berat, maka dengan pengambilan buah markisa dapat membangkitkan kembali stamina tubuh yang hilang. Selain itu, buah markisa kaya akan kandungan mineral yang sangat bermanfaat untuk mencegah dehidrasi.

Buah markisa yang da masak..warna kulit oren2 sikit

Hijau menawan kan colour dia..rasa nye masam yang teramatla
Beginila rupa lepas kene korek isi dalam

Tambah air sikit..pastu blend..pakai shake n take je.
Nila rupa bile da blend..x kira la buah tu warna hijau or oren.,bila da blend buah tu..jus tu tetap warna kuning di raja..no sugar added yea kawan2

Masuk cawan minum la dengan jayanya..

Selamat mencuba


Comments

Popular posts from this blog

Medivest Raya 2018

Lisa's Graduation Day

Kenangan bersama