Welcome Home!

Setelah sekian lame..meyepi.baru hari ni sempat nak membebel panjang...since last week aku busy..baru hari ni..agak free ckit. Last week punye citer..sblm ni kan aku mmg dah citer pasal kitaorg accident..kete pun masuk workshop, almost sebulan setengah jugaklah kitaorg tunggu baru siap..so melompat-lompatlah ktorg nak blk nak amik kereta..awalnye planning abg ipar aku nak hntr..tup2 dia cancel hah sudah mcm mane plak aku nak balikkan...dah pulak masa tu hari jumaat pagi baru nak inform, aku mmg dah terasa agak sakit hati..laki aku apatah lagi. ok aku x citer pasal tu..tapi last decision adie kata naik bas. mula2 tu aku terkedu lah kejap, hati ni nerbes la..yelah kan x penah2 aku bwk askar kecik aku naik bas, lagi-lagi long distance macam ni...dalam kepala dah mcm2 piker..nanti diaorg tu nak terberi ke terkencing oklah lagi...blh la aku sarung kan dypers aje..risau wei...boleh ke diorg ni behave atas bas. tapi ape nak buat redah ajelah.

Mlm seblm tido siap2 pesan kat diorg jgn bgn lmbat nanti kene tinggal bas. Pagi sabtu tiket bas dlm pukul 10.00 pagi from KL to Muar..biasanye amik masa dalam 2 jam 1/2 nak sampai. Tiket ktorg beli untuk 4 seaters..supaya selesa. Rasanye dah lame aku x naik bas blk kg..last sebelum aku kahwin dulu kot..thn 2007...now dah 2014 almost 7 years x naik bas..at that time terminal masih kat pudu lagi..belum canggih lagi..sekarang TBS boleh thumbs up la...sangat selesa & x sesak2 mcm kat pudu.
 
 
Ticket bas ktorg berempat..lisa pun kene byr...


 
before naik bas..kite minum dulu..apak diorg ni pagi2 kalo x cari teh tarik x sah. Kebetulan kat situ ade kedai mamak, pekene dulu lah.  Budak 2 org ni pagi dah cari kek.
 
ni kat tingkat atas...tgn x bedung mcm nilah, gigil amik gambar..ade beberapa kedai mkn kat tingkat atas ni, KFC nun jauh kat hujung tu mmg x nmpk..yang canggih sikit pun KR, ade kopitiam tp dah x ingat nama ape & kedai kek King kat situ.
 

pic dari tingkat atas..bas schedule untuk pagi ni,
mmg updated info...senang
 
ni ruang menunggu bas kat tingkat paling bwh..before masuk entrance ade org yang jaga & diorg check ticket, setiap entrance tu ade nombor, just follow

 
 

 
 
Bile dah naik bas, plg excited..budak 2 org ni, mak pak pun terjebak sekali..katenya dah lame x naik bas kan..boleh cenggitu.
bas yang kitaorg naik Transnasional.
 
bila da sejam, dah mula bosan

Mula2 je diorg ni excited...bile dia da boring, start main dlm bas.nasib baik lisa tido, dr area serdang smpi ke exit tol tangkak..lega aku ckit, fitri dok x reti diam, keje dia beralih seat. Aku bg handphone pun x layan..lg 1/2 jam nak smpi br dia dok diam. Itu pun sbb da penat & mengantuk.

Sampai je kat muar..terus ke workshop..mmg x tunggula..perut lapar pun terus lupe...nak tgk kete dulu..kan x menyabar tu. Actually fist week of Nov lagi kete aku dah siap tp, so mmg target 8hb Nov tu nak blk da..dalam 3 hari sblm tu workshop call, remind lagi towing cost kene byr & katanye ade brg dalam engine rosak suruh ktorg tukar...masa tu mmg dah naik angin kot.  tak puas hati ni.ape lagi report kat ejen & report direct kat takaful..so on Friday tu diorg buar re-survey pasal part dalam enjin yang w/shop kata rosak. Selagi report x kluar x boleh ambil kereta. sebab if yang rosak tu disebabkan accident, insurance akan cover, tapi jika sebaliknya ktorg kene byr sendiri.  Ilmu baru yang aku belajar ape2 refer balik pada polisi insurance & ejen insurance jugak, bile kes mcm aku ni,  kite tahu ape nak buat.

Lepas report re-survey keluar.. part yang rosak dlm enjin tu mmg insurance x cover, tapi aku x bg w/shop tu tukar sebab dia charge aku mhl gile, RM 300.00 untuk tukar yang original termasuk labour cost..huh gigit jari aku dgr, .Towing cost pun aku x perlu byr, w.shop tu siap kluar surat menafikan yang dia minta tow cost. kalaula aku record masa dia call aku dulu & tunjuk bukti kat takaful mmg habisla w/shop tu.  
 
Bile dah settle semua, dah sign surat ape yg patut..pastu check ape yang rosak, masa tu jugak check dgn mekanik diorg ni ape yang nak kene beli, on the sport terus pi kedai sparepart beli brg sekali dengan minyak hitam..dah lame kete x bergerak kot...ade cikit risau kat situ. dekat 2 jam jugakla menunggu kete tu siap.
 

mekanik tukar part yang rosak & isi minyak hitam

 
Nasib baik adik aku bwk skali anak dia ke workshop tu...anak aku pun xla boring, main aje dlm kete. Hbs urusan kat situ..gerak pi rumah adik aku, wife dia da prepare lunch utk ktorg..perut da berlagu kot..org kata rezeki jgn ditolak. badan dah penat..sampai lupe nak amik gambar kat umah diorg. anyway thanks coz tolong kitaorg..& sediakan lunch yang sedap..next time aku upload cite family aku ni.
 
 
 
Akhir kalam...untuk entri kali ni...
 
 
WELCOME HOME!
 
 
 

Comments

Popular posts from this blog

Medivest Raya 2018

Lisa's Graduation Day

Kenangan bersama