MC seminggu

Baru-baru ni ktrog sefamily kene sakit mata...mmg kuarantin kan diri kat umah ajer...kluar pun untuk beli brg2 aje..pasti dok umah...yg paling kritikal laki akula...sebab dia demam terus...nasib baik antibody aku hebat sikit..mmg x demam, cuma mata aku jer yg sakit tak henggat, aku rasa kalo aku pun demam..sape plak nak jaga fitrilisa..
 
Actually mata aku start gatal2 dari ahad petang last week..tp next day terus jadi bengkak & sakit..at that time aku sorang je yang kene...tp mmg well known benda ni mmg senang berjangkit..the  next day semua kene sakit mata..aku ingat dpt MC daptla berehat..hampeh...tp xpela bgs juga diaorg kene sekali dgn aku..kalo tidak aku kene amik cuti pulak.
 
Bile aku dah kene ni, baru aku tahu ade 2 jenis sakit mata...mata aku merah, bengkak & sakit tahi mata mmg x de. my hubby kene bersama dengan tahi mata yang byk & bengkak...anak2 aku merah aje tahi mata mmg x kelihatan..syukur sgt diorg kene x teruk sgt...tempias aje la tu agakye..

Da name dok rumah..search la tenet...cari petua untuk kurangkan bengkak & sakit.Ubat doctor mmg kene pakai jugak la..sgt x best ubat titis..buat selera mkn aku ke laut.ubat tu buat tekak aku rasa pahit..nak mkn pun x lalu..mkn pun sekadar alas perut..

 Antara petua yang aku jumpa:

1. Titiskan dengan air susu cap gantung..org kata mmg mujarab..aku mmg x buat la..mana plak aku nak carikan susu tu..

2. titiskan dengan air zam zam..aku buat la..tp xde kesan ape2 pun..

3. x boleh makan pedas

4. Air sejuk yang dicampur dgn garam..tujuan adalah untuk mengurangkan bengkak..kelipkan mata beberapa kali dalam air sejuk...berhasil mata aku rasa segar & lega sekejap..

5. Kerap basuh tangan

 
ni le keadaan mata aku, merah & bengkak..dah mcm mata si ponti plak...
 
Nasib baik fitrilisa recover cepat, dalam 3 hari jer dah ok...mgkin sbb dia mkn antibiotik kot...aku pi clinic antibiotic pun x dpt..tp bile nak suruh diorg ni mkn ubat & titis ubat mata..mcm nak perang..payah betul..mmg menguji kesabaran aku...ape pun syukur mata diorg x teruk sangat..

 
si kecik ni mata dia bengkak..
 
si abang pun bengkak.. 
 
Tapi hari ni kami semua dah fully recover...
 
Sekian..bebelan petang jumaat..

Comments

Popular posts from this blog

Medivest Raya 2018

Lisa's Graduation Day

Kenangan bersama