Tragedi di Aidiladha

Tragedi yg akan melekat dalam ingatan kami...'ACCIDENT' di petang raya aidiladha. kami dilanggar oleh kereta honda civic dari arah bertentangan..mmg x disangka-sangka..masa tu lebih kurang pukul 7.30 malam..rasanye tinggal 100 meter sblm sampi kat rumah abah.. elok je kete kitaorg membelok ke kanan..tiba2 dengar bunyi dentuman yg kuat & kereta kita da berpusing..masa tu Tuhan je yg tahu bertapa takut dan terkejutnye aku...bile kete da berpusing..anak 2 da menjerit & nangis, aku tergamam..stop je kete adie suruh aku kluar bwk anak..fitri dgn aku kat blkg..adik kat depan..da la gelap dgn xde lampu jln.
 
Kluar kete..br aku perasan darah mengalir kat muka fitri..dia dah jerit sakit mama..sakit mama..lagila aku panik.masa tu kaki aku da cramp tgk darah kat muka fitri..kepala aku da fikir bukan2..org kampong da berkerumun kat situ...semua nak membantu..terus aku ckp rumah aku kat mn terus dioarg panggil family aku...x lame tu adik aku sampai.adie suruh aku bawak anak aku dulu pi hospital..aku ambil brg yg penting & slmtkan anak2 aku dulu..mula decide direct ke hospital..tapi aku fikir lmbt..so ktorg pi klinik kesihatan sebab kat situ ade doktor on call ..tp luka dahi fitri besar dia terus refer aku ke hospital..first time naik ambulan..adie xde masa tu..so aku bertiga..mmg nak nangis masa tu tapi aku thn sbb anak2..adik aku follow blkg..sampi kat emegency tiga2 kene buat first check up & register dgn emergency team..settle terus direct jumpe doktor..mmg cepat diorg ni check sbb melibatkan budak2..bila da dpt jumpe doktor & berckp dengan doktor br hati aku lega..
 
Adik xde luka atau lebam kat mn2..tgn aku da start bengkak n sakit..cume kepala fitri je yang kritikal, terkoyak ..Alhamdulillah kami cume cedera ringan...xde melibat patah atau yang lebih teruk dari tu....settle part adik n aku. doctor cume bagi ubat sahaja.kemudian aku settlekan fitri pulak..bwk pi x-ray kepala n tangan dia...result ok xde yg retak..lame tunggu part nak rawat luka..hadoi setengah jam jugakla...mula2 doktor nak jahit pasti dia ubah fikiran suruh gam dulu...aku baru tahu kalo jahit kat anggota bdn xde bius..nasib baik doktor suruh gam, kalo tidak lagi trauma fitri agaknye..sakit wei...prosedur gam tak sampai 20 minit..kalo jahit maybe lg lame...adik aku tungu kat luar masa tu..dalam pukul 10.30 mlm baru selesai..pi amik ubat..terus blk rumah..
 
Aku lalu dekat tempat kitaorg accident..kereta dah xde..aku assume dah kene towing..& adie dengan along kat balai buat report..telepon aku mmg berdering je..aku dah tak larat nak jawap..aku tau semua org risau pasal anak aku..sampai rumah aku termenung kejap...family member aku yang lain pun x banyak tanyer, mgkn bagi ruang untuk aku bertenang...malam tu fitri senang dia tido..mgkin letih sgt menunggu dengan kepala sakit..adik mmg xeh tido...mungkin masih trauma..aku pun sama susah nak lelapkan mata..tapi lame lelap jugakla..sedar2 dengar bby abg aku menangis pukul 5 pagi...

Pagi tu abang ipar & mertua aku datang..setahu aku diorg plan nak blk malam aku accident tu..tapi dia dengar ktorg accident terus cancel balik..pagi isnin tu diorg terus ke rumah aku..amik ktorg dulu, sblm gerak balik ke Melaka...singgah dulu balai polis settlekan saman trafik...ktrog kene saman RM 300.00..rupanye sesiapa yang buat kesalahan trafik akan didenda RM 300.00 tidak kira samaada siapa yang salah..asalkan buat laporan polis mmg kene saman..

Bermula-mula hidup kami tanpa kenderaan beroda empat, hadoi...dugaan betul. la ni kereta tu tersadai kat bengkel....luckily bengkel tu mmg panel takaful, senang la sikit prosesnye..tak memeningkan kepala aku..rasanye da 3 minggu kat bengkel. luka kat dahi fitri pun blm baik sepenuhnye, kesian kat dia..tp hero mama ni kuat...xde merenggek or mengeluh sakit..mmg hebat

Bagi aku semua ni dugaan dari ALLAH untuk kami sekeluarga..mungkin ada maksud tersirat disebalik kejadian yang berlaku, ALLAH yang lebih mengetahuinya, sebagai hambanya, aku REDHA dan yang paling penting kami sekeluarga dapat bersama. Kereta rosak boleh dibaiki..tapi nyawa tiada galang gantinya..SYUKUR YA ALLAH.

ops sblm terlupa..just nak share something kalo kite hadapi situation ni.yg paling penting jangan panik..(mcm aku ni panik pastu nangis & blur x tahu nak buat ape)..hadapi situasi dgn tenang, walaupun ade yg cedera. dapatkan bantuan utk pi ke hospital..jgn tinggalkan brg yg penting..& kene tahu juga serba sedikit psl ins kereta.apa yg cover ape yg tidak. mcm kes aku ni..ktorg guna ins takaful.bile da jd mcm ni baru aku tahu..kereta hanya boleh dibaiki oleh bengkel panel diorg shj..urusan claim pun diselesaikan oleh bengkel..byk perkara baru yg aku tahu..

DONE..my sad story...

Comments

Popular posts from this blog

Medivest Raya 2018

Lisa's Graduation Day

Kenangan bersama