when mamogram result is clear

Ape kene mengena tajuk n3 dengan aku kalo mamogram pun aku x penah buat..saje nak cerita kisah my MIL, beliau baru je buat mmgm tu last week dan resultnya sel cancer clear...alhamdulillah syukur..mmg itu news yg ditunggu-tunggu.

Throwback 2 years ago..tetiba dpt berita MIL ade breast cancer, da tu trs dpt date utk operation..tekejut mak jemah dgrkan. Dah la dlm bln puasa date operation 3 hr before raya..cuba korang bygkan.sape nk msk lauk raya..harapkan aku yg pandai sgt msk ni kan..tp itu bukan masalah yang besar pun.

Yang aku nak share its about semangat my MIL..mula2 bila dia beritahu ktorg semua yang beliau positif cancer nmpk dia cool.tp aku perasan lama-lama dia agak down sikit..jd pendiam..bile dia tgk tv aku tgk mcm dia mengelamun..tp after operation nmpk mcm ok...mmg my MIL beraya sepital..tp aku salute dgn FIL, setia teman my MIL kat hospital from day 1 until discharge..lps smyg raya..dok tmn my MIL kat sepital..

Teringat aku masa arwah mak aku sakit dulu..abah aku pun mcam tu..hospital tu dah jadi rumah kedua untuk beliaula...kitorg terkontang kantingla aku 3 beradik kat rumah..nak makan pandai2la masak sendiri..condition rumah x pyh citerlah.x rupa macam rumah, nak berkemas x pandai & xde masa sekolah lagikan masa tu..tapi kalo dikenang mau banjir lepas nie...

Ok back tu tajuk n3. Lepas my MIL discharge dia nmpk biasa & ok..lepas tu beliau continue dengan kimoterapi plak..nasib baik cume buat 4 session ajer..tp side effect kimo tu mmg power la beb..1st kimo, beliau mmg x boleh tido..sehari smlm..lps2 tu br boleh dia tido..2nd kimo baru nmpk segala bulu halus/rambut di badan gugur..lps seminggu beliau buat 2nd kimo..rambut dah gugur..dgn pantas..sayu ajer hati aku tgk, so my MIL hbs semua kimo session tanpe sebarang side effect yang teruk..alhamdullilah..semangat dia mmg kuat..setiap kali dia blk dr kimo punye session dia akan cerita ade org yang lbh teruk dari beliau punye kes..korang tau x sehari & slps kimo session tu dibuat..pil yang perlu dimakan mmg byk..setiap kali nak pegi kimo laki aku akan kira jumlah pil yang kene mkn as per doctor instruction..aku x ingat brp byk..tp sgt pasti pil tu sgt byk..x ingatlah 2 thun lps punye citer.

Kimoterapi session pun selesai, my MIL consume dgn pil hospital..tp laki aku cubalah cari alternative lain selain pil..beliau start consume dengan air belalai gajah & pil apricot seed..so berbaloila usaha laki aku..kita cuma berusaha tapi ALLAH yang tentukan segalanya..AMIN

Comments

Popular posts from this blog

Medivest Raya 2018

Lisa's Graduation Day

Kenangan bersama